Wat zijn brommobielen?

Garage Kaal en Buunk vertelt u er alles over

Een Brommobiel is een gemotoriseerd voertuig met een beperkte maximumsnelheid. Tegenwoordig is hij doorgaans vierwielig. De Brommobiel is rond 1980 ontstaan in Frankrijk, maar deed pas in 1995 zijn intrede in Nederland. Een Brommobiel moet niet worden verward met een gehandicaptenvoertuig.

Een Brommobiel heeft altijd een dieselmotor met een maximaal toegestaan vermogen van 4 kilowatt. Dit is omdat de wettelijke maximum cilinderinhoud van 50 cc voor brommers niet voldoende is om het zwaardere carrosserie van een Brommobiel voort te bewegen. Vrijwel altijd is dat een tweecilindermotor (viertakt) met een cilinderinhoud van 400 tot 523 cc. Het ledig gewicht mag niet hoger zijn dan 350 kilogram. Alle Brommobielen hebben een Variomatic, bekend uit de vroegere DAF-automobielen.

Sinds september 2005 geldt er een kentekenplicht en sinds 1 oktober 2009 een AM-rijbewijsplicht.

Volgens de wet is de Brommobiel een bromfiets. Op veel punten is de Brommobiel echter gelijkgesteld aan een auto. De maximumsnelheid is beperkt tot 45 km/h, de bestuurder moet een bromfietsrijbewijs hebben en de eigenaar hoeft geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Een helm is verplicht wanneer er geen autogordels aanwezig zijn. Een Brommobiel mag niet op een fietspad, autoweg, autosnelweg en wegen met een geslotenverklaring voor langzaam verkeer (bord C9) rijden.

C8 en C15: Brommobielen, ruiters, vee en wagens toegestaan C9: Gesloten voor Brommobielen, ruiters, vee en wagens.

Verwarrend is dat een combinatie van verkeersbord C8 en C15 niet hetzelfde als C9, hoewel de plaatjes op de borden gelijk zijn. C8 is namelijk een verbod voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h, dus niet voor Brommobielen. C9 is uitdrukkelijk wel een verbod voor Brommobielen.

ij de uitgifte van kentekens wordt de Brommobiel als bromfiets beschouwd. Dit is te zien aan de kentekenplaat: een miniplaatje zoals ook op een bromfiets zit. Aan de voorkant heeft een Brommobiel geen nummerplaat.

Een Brommobiel wordt echter gefabriceerd met ruimte voor een grote nummerplaat, zoals een auto heeft. Veel eigenaars voorzien hun Brommobiel van een fantasieplaat met een leuke naam, uiteraard naast het officiële nummerplaatje.

In stadsverkeer doet een Brommobiel nauwelijks onder voor een auto. Binnen de bebouwde kom geldt immers toch al een snelheidsbeperking. Een Brommobiel deelt de nadelen van een auto op die plek: veel eenrichtingsverkeer, parkeerproblemen. Een fiets, bromfiets of invalidenvoertuig wordt, vanwege de korte afstanden binnen de bebouwde kom, meestal praktischer gevonden.

In tijd van groeiend bewustzijn omtrent milieu, klimaatopwarming en energiebesparing, worden elektrische Brommobielen een alternatief vervoermiddel voor korte afstanden en voor lokaal gebruik.